Kabouterkabinet werkt aan nieuwe Spoorverbinding

Van Brosserdam naar de grens met de Bosrepubliek Duisterkant...

Er zijn belangwekkende politieke ontwikkelingen in het bos gaande. Zojuist verscheen een extra editie van De Bosgraaf


Ik wil jullie de tekst van dit belangwekkende nieuwsbericht niet onthouden. Daarom een leesbare scan...

Minister Gaay Heggen treft al maanden in het diepste geheim voorbereidingen voor de aanleg van een nieuwe spoorverbinging. Deze zogenaamde Boslijn gaat lopen van de haven van Brosserdam naar het economisch zeer belangrijke achterland de Bosrepubliek Duisterkant. Dat staat in een vertrouwelijke kabouterkabinetsnota, die in handen van De Bosgraaf is gekomen.

Minister Gaay Heggen stelt het kabinet in de nota voor om zo spoedig mogelijk te besluiten tot aanleg van de Boslijn. Ze pleit voor een substantiële bijdrage van het bosbedrijfsleven. "Zonder privaat geld gaat er geen spade de grond in", aldus de minister in de nota.


De treinramp van gisteren (Foto: Kleuters)

In de vertrouwelijke nota staat verder dat het Bosinstituut voor Volkerengezondheid en Milieu het kabouterkabinet vorig jaar al waarschuwde voor de onaanvaarbare risico's van het huidige transport van gevaarlijke stoffen over het bestaande spoor. Die constatering kan politieke gevolgen krijgen nu uit onderzoek van de Raad voor Bostransportveiligheid - onder leiding van mr. Mieter van Holleogen - blijkt dat het ongeluk van gisteren in het bos bij de ven veroorzaakt is door een combinatie van verouderd materieel en een te zware belasting van de bestaande spoorlijn. Ook constateert de Raad dat het onderhoud aan het spoor sterk is verwaarloosd sinds de privatisering van de Bos Spoorwegen en de splitsing van het bedrijf in verschillende zelfstandige onderdelen. Bosrail Infra BV, als verantwoordelijke onderneming voor de infrastructuur, blijkt nog steeds onvoldoende voorbereid op haar taak om het spoorwegnet op een adequate manier te onderhouden. Bosrail Infra BV wilde nog niet reageren op deze constatering van de Raad voor Bostransportveiligheid.

In reactie op het uitlekken van de kabouterkabinetsplannen meldt Hegstra (Liberale Smurfen) dat hij verrast is over het voornemen een nieuwe spoorlijn aan te leggen. Hij heeft de voorzitter van de Tweede Boskamer Krans Glijgras gevraagd om op zo kort mogelijke termijn een debat over deze kwestie te agenderen.

De woordvoerder van de Nationale Volkstrollen Unie, Sloop Glibberbeen, reageerde afwijzend op het voornemen. Deze partij, die banden heeft met de zwarte heks Korst van Tongeren - bekend van de rituele feesten in haar achtertuin en openlijk aanhanger van de oud-dictator Aardtrol Hitser - ziet grote risico's in de aanleg van de achterlandverbinding. "Daarmee wordt het nog makkelijker voor buitenlandse onderkruipsels om naar ons bos te komen", aldus Glibberbeen.

Binnen de clownsfractie - opgericht door de vermoorde Wim Voortuin - reageert men verheugd op de plannen. Woordvoorder Herfsten zei dat de Boslijn geheel in lijn ligt met het gedachtegoed van Wim. "Dat heeft Wim altijd al gewild. Voor hem was het een speerpunt dat de haven van Brosserdam een hoogwaardige verbinding met het achterland krijgt. Helaas heb ik geen tijd om het verder uit te leggen, want ik moet naar een vergadering om een intern conflict binnen de fractie op te lossen", riep hij over zijn schouder terwijl hij de kamer verliet.

De Socialistische splinterdwergen willen van de kabouterregering weten waarom de topsalarissen van de bestuurders van de verschillende verantwoordelijke bedrijven wél exorbitant zijn gestegen direct na de privatisering terwijl de prestaties op alle terreinen enorm zijn teruggelopen.

De christenkabouters wilden nog niet reageren op de voorstellen van de eigen minister en de sociaal-democratische dwergen waren niet bereikbaar voor commentaar.

  • Verborgen bosbouw

  • Paniek in het Bos

  • Rijpe kalebassen. Feest in het bos

  • Treinongeluk in het bos
  • © Harold Makaske 20 oktober 20042719 - Hoofdstuk: 3. Reportages