VVD-leiderschap

Ruzie over de kilometerheffing...

Het gaat weer lekker in liberaal Nederland. De leider aanvoerder van de VVD nam gisteren tijdens de Algemene Beschouwingen afstand van de mobiliteitwoordvoerder Pieter Hofstra. Die vroeg vorig jaar nog in een motie aan het kabinet om zo snel mogelijk de kilometerheffing in te voeren.

Gisteren verwees Van Aartsen de kilometerheffing naar de prullenbak. De kilometerheffing zou voor wat hem betreft daar definitief moeten blijven. Zalm heeft gezegd niet meer terug te keren, dus grijpt Van Aartsen nu zijn kans om leiderschap te tonen.

Pieter Hofstra nuanceerde vanmorgen op Radio 1 die uitspraak. De soep zou niet ze heet worden gegeten als dat Van Aartsen ze opdient... Dus wel. Van Aartsen heeft de pan weer uit handen van Hofstra gepakt, op het vuur gezet en de vlam weer iets hoger gezet. "Het is aan mij als fractieleider om de lijnen uit te zetten", zei Van Aartsen.

Het gaat weer lekker in de VVD. Dit heeft niets met democratisch liberaal leiderschap te maken, maar alles met autoritair regentschap. De VVD zit op zo'n lijsttrekker te wachten. Ik ben benieuwd wanneer de volgende leden uit de fractie treden en een eigen groep in de Kamer beginnen.

En laat ik nog één ding voorspellen... die kilometerheffing komt er én die wordt dan zelfs gesteund door de VVD. Het is volstrekt niet uit te leggen dat het liberale instrument van de vervuiler betaalt en de gebruiker betaalt niet gesteund gaat worden door een zichzelf liberaal noemende partij.

[aanvulling]
Nou dat gaat snel... Aanvoerder Draaitol Van Aartsen heeft blijkbaar een beetje spijt van de 'kijk-mij-eens-flink-zijn-optreden' in de Kamer. Hij verklaarde in de tweede termijn van de Algemene Beschouwingen dat de kilometerheffing er wél mag komen. De voorwaarden zijn dat de opbrengst terug gaat naar de automobilist en dat de invoering en vaste kosten van het systeem niet te duur zijn.

Ik ben benieuwd wat er van die voorwaarden is overgebleven als de VVD logischerwijs over enkele jaren instemt met het plan. Laat ik maar voorspellen: niets, want de BPM en motorrijtuigenbelasting gaan ook naar de algemene middelen en niet terug naar de mobiliteitssector, dus waarom zou een kilometerheffing die daarvoor in de plaats komt dan wel geheel teruggesluisd worden? Dat klinkt wel mooi, maar vanuit het systeem van de Rijksbegroting heel onlogisch. Dan zouden de andere belastingen met miljarden omhoog moeten... en dat lijkt mij nou niet zo liberaal.

Deze driedubbele-rietberger-politiek van de VVD-aanvoerder heeft hem zonder twijfel flink beschadigd. Dat zal hem nog lang gaan achtervolgen. Het leerproces: eigen zwaarden kunnen behoorlijk scherp te zijn.

© Harold Makaske 22 september 20051935 - Hoofdstuk: 5. Losse gedachten