De boekenfuik

Over verzamelen en Tibet...

Net voor sluitingstijd kwam hij de winkel in. Of we ook boeken hebben over Tibet. Ik vertel hem dat hij die bij ons niet zo snel hoeft te verwachten omdat die in onze eigen verzameling verdwijnen.

Kijkt hij me met een bozige blik aan en zegt verbaasd... "Heeft u zelf ook boeken? Heeft u die dan hierachter?" Ik wijs naar boven en zeg dat ze niet alleen achter, maar ook boven staan. "Oh... en die wilt u zeker niet uitlenen?", kwam bijna verontwaardigd uit zijn mond. Op mijn ontkennende antwoord, gooide hij het over een andere boeg: "Als u nou eens exemplaren met mij wil ruilen die ik nog niet heb, is dat niet een oplossing?" Toen was ik het wel zat en vertelde hem plagerig dat er wel boeken in onze verzameling verdwijnen, maar dat die er nooit meer uitkomen. "Die verzameling is net een fuik". Daarop draaide hij zich om en verliet boos de winkel. Er moet een wereld voor hem open zijn gegaan: een boekhandelaar die zelf ook van boeken houdt. Het moet toch niet gekker worden! Zo'n klant wens je toch een Tibetaanse meditatie toe?

© Harold Makaske 30 januari 200411172 - Hoofdstuk: 6. Antiquariaat