Het onvermijdelijke vertrek van wethouder René de Vries

Schandalige beslissingen...

De Stentor brengt het nieuws dat René de Vries in 1999 als verantwoordelijk wethouder geheime afspraken heeft gemaakt en keiharde toezeggingen heeft gedaan over de verplaatsing van de Formido. Op zich is dat al opmerkelijk. Nog bijzonderder is het gelijktijdige besluit dat de Gamma buiten de deur zou worden gehouden.

Als dit allemaal waar is, is het een onbegrijpelijk besluit. De overheid dient op te komen voor de belangen van burgers. Burgers zijn gebaat bij concurrentie. Hoe kun je dan beslissen dat een concurrent zich niet mag vestigen?

Volgens mij kan de publicatie van dit nieuws maar een gevolg hebben. Als een bestuurder de belangen van de bevolking op zo'n flagrante manier schendt door om wat voor reden dan ook partij kiest voor een individuele bedrijf, ben je volkomen ongeschikt. Het mag duidelijk zijn dat de huidig verantwoordelijke wethouder voor dit dossier, Joop van Nuijs, diep in de problemen zit, omdat zijn collega er een paar jaar geleden een potje van heeft gemaakt. Als het geheime besluit niet eerder bij de gemeenteraad bekend was dan lijkt het mij onvermijdelijk dat René de Vries de conclusie moet trekken door nu op te stappen. Als hij dat niet doet, zou het college van B en W of de gemeenteraad hem daarbij moeten helpen.

Update
Zoals wel vaker is de politiek niet gelukkig met mijn columns. Hoewel ik geen enkel persoonlijk probleem heb met de wethouders en de Raadsleden blijf ik natuurlijk wel een lastige luis in de pels. Laat ik hier ook maar ten overvloede schrijven dat ik persoonlijk niets tegen René de Vries heb. Onlangs heb ik nog aangenaam met hem gesproken toen ik een artikel voor Het Veluws Nieuws schreef over zijn beleid van het afgelopen jaar.

Terug naar het geheime besluit over de Gamma. Tijdens het tweewekelijkse persuurtje in het gemeentehuis is uitvoerig gesproken over de artikelen in De Stentor. Hoewel ik niet bij het persuurtje aanwezig ben en als columnist ook weinig behoefte heb om daar op te zitten en pootjes te geven, heb ik het volgende begrepen.

Zoals ook in het artikel van De Stentor wordt gemeld, is het geheime besluit om de Gamma te weren twee jaar later door de gemeenteraad ongedaan gemaakt. Voor de huidige wethouders is dat reden om de discussie daarover als niet relevant af te doen. Maar is dat wel zo?

De centrale vraag is of de gemeenteraad op het moment dat ze besloot dat ook de Gamma een kans moet krijgen op de hoogte was van het geheime besluit van B en W om juist niet mee te werken.

Als de Raad in zijn algemeenheid besloot dat de Gamma een kans moet krijgen, zonder daarbij op de hoogte te zijn van het geheime besluit dan heeft daar destijds logischerwijs ook geen politieke discussie over plaatsgevonden. Het nieuws in De Stentor is dan politiek uiterst relevant en de Raad hoort daarover dan alsnog met de wethouders in debat te gaan. Het kan toch niet zo zijn dat een college in het geheim tegen de zin van de eigen juristen, tegen het beleid van de Europese Unie en het nationale beleid, een besluit neemt waarmee de belangen van de burgers én ondernemers van buiten het dorp worden geschaad? Dan moet je als Raad optreden tegen de verantwoordelijke wethouder. Volgens mij is dan klip en klaar duidelijk dat de positie van de toenmalig verantwoordelijk wethouder René de Vries onhoudbaar is.

Als de Raad wél op de hoogte was, ben ik reuze benieuwd of er in de betreffende Raadsvergadering is gesproken over de politieke positie van de wethouder en het college. Als dat is gebeurd dan vind ik het onbegrijpelijk dat er geen politieke consequenties zijn getrokken. De Raadsleden waren of politiek comateus of volkomen incompetent. Het heeft er in dat geval alle schijn van dat het destijds een handjeklap gezelschap was die de belangen van individuele politici belangrijker vond dan de belangen van burgers en bedrijven. Je kunt toch niet toestaan dat er dergelijke geheime afspraken worden gemaakt? In dat geval blijf ik het merkwaardig vinden dat de destijds verantwoordelijke wethouder heeft kunnen aanblijven, maar dan is hij blijkbaar door de zeer grote mazen van het Eper politieke net heen gezwommen. Ook in dat geval zou ik als wethouder opstappen. Als zo breed in de krant wordt uitgemeten dat je blijkbaar andere belangen belangrijker vindt dan het belang van de eigen burgers en ondernemers die zich willen vestigen in het dorp ben je volgens mij ongeloofwaardig geworden.

Maar misschien dat iemand in het gemeentehuis of de politiek antwoord heeft op de vragen over de informatie die de gemeenteraad destijds had en de rol die ze heeft gespeeld. Die blijft ook zeer interessant.


Zie ook: Geen geheime beloften aan Eper bouwmarkt

Merkwaardige economische ordeningsdrift van de gemeente Epe

© Harold Makaske 19 juni 20072360 - Hoofdstuk: 10. Epe