Epe krijgt geen rondweg

Verbinding tussen Kweekweg en Heerderweg geschrapt...

Een gemiste kans door Burgemeester en Wethouders. Zo´n besluit waarvan iedereen in Epe over tien jaar zegt: waarom is dat niet geregeld toen er de mogelijkheid voor was. Zo beoordeel ik het afblazen van het tracé tussen de Kweekweg en de Heerderweg.

In het persbericht schrijft de gemeente: "Op basis van het verkeersonderzoek hebben burgemeester en wethouders vastgesteld dat het doortrekken van de ontsluitingsweg op dit moment niet bijdraagt aan een betere ontsluiting van het bedrijventerrein Kweekweg. Wel wordt de rondweg door het centrum van Epe beperkt ontlast maar de Heerderweg wordt juist extra belast. Er is nu besloten dat er momenteel geen aan te tonen noodzaak bestaat om de ontsluitingsweg door te trekken."

B en W zouden iets verder moeten kijken dan de huidige situatie. En eigenlijk weten ze ook wel dat deze ontsluiting aan de noordzijde in de toekomst hard nodig is. Anders zouden ze niet twee keer het woord 'momenteel' in het persbericht gebruiken. Met de bouw van woonwijk ´t Slath ligt het gebied open en is het planologisch relatief eenvoudig om de weg te realiseren. Als die woonwijk er eenmaal staat, wordt het weer woekeren met ruimte en moet het hele besluitvormingscirucus inclusief grondverwerving, inspraak en beroep (neem van mij aan dat de bewoners van de 'karakteristieke in het groen ingepaste' woonwijk massaal gaan steigeren) worden doorlopen. Dan zijn we weer jaren verder voordat het tot realisatie komt en zullen de kosten vele malen hoger liggen dan dat nu de schop de grond in gaat. Wat mij betreft dan ook een absoluut gemiste kans en ik roep de gemeenteraad op om niet de fout te maken door hierin mee te gaan.

Omdat bovenstaande argumenten voor het tracé nogal veraf staan van de Eper gemeentepolitiek, heb ik nog wel een argument dat jarenlang in omgekeerde vorm wordt toegepast én ook legitiem wordt geacht. Let op... daar komt het: Vaassen heeft een rondweg. Dus Epe heeft er ook recht op! Nieuwe Lijn zal natuurlijk in het kader van gelijke behandeling ook van harte voorstemmen.

Laat ik overigens mijn criticasters de wind uit de zeilen nemen. Ja, ik woon aan de huidige rondweg. Maar nee, deze mening komt niet voort uit eigenbelang. Er zijn namelijk twee redenen voor mij om zeer genuanceerd over het verkeer over delen van de huidige rondweg te denken.

Ten eerste ben ik daar gaan wonen toen het al een rondweg was. Dan moet ik niet gaan klagen. Maar ten tweede: de Quickbornlaan, Lohuizerweg en Beekstraat waren ook vroeger al de ontsluitingswegen naar het dorp. Met de komst van een échte rondweg zal het verkeer op de 'binnenring' wellicht iets afnemen, maar het zullen altijd drukke wegen blijven. Wie de illusie heeft dat die wegen rustig worden, moet eens goed op de kaart van Epe kijken en zal dan moeten constateren dat die straten ook zonder rondweg belangrijke verkeersassen in het dorp zijn.

Wil je echter er voor zorgen dat het verkeer niet in het dorp stil komt te staan, dan zul je doorgaand verkeer over een ander tracé moeten leiden. En daar heb je de ontsluiting tussen de Heerderweg en de Kweekweg (en het vervolgtracé - De Meent - naar de snelweg) voor nodig.

© Harold Makaske 30 oktober 20081884 - Hoofdstuk: 10. Epe