Column voor geo.nl...
Terwijl in veel plaatsen de lokale omroepen een kwijnend bestaan leiden vanwege een gebrek aan vrijwilligers en financiën, komt in Epe een lokale radio van de grond. Voor het initiatief is aansluiting gezocht bij Radio Heerde. Een heel goed idee! Maar helaas hangen dergelijk lokale programma’s vaak van kneuterigheid aan elkaar en zijn de luisteraars op enkelen handen te tellen. Het wordt dan ook een hele uitdaging om het in Epe beter te doen.
Volgens goed Nederlands gebruik is de zender nog niet in de lucht of er is alweer een nieuwe commissie met andere ideeën. De zogenaamde commissie ‘Kranra’ - origineel: kranra staat voor krant-radio – wil een radio-offensief voor de gehele Noordoost Veluwe. En dat is nog niet eens voldoende. Er moeten op termijn ook televisie-uitzendingen komen. En dat als tegenhanger voor Omroep Gelderland. Tja, je kunt de lat niet hoog genoeg leggen…
Om het allemaal van de grond te krijgen, wordt gedacht aan samenwerking met een grote lokale krant. Nou komt daar maar één krant voor in aanmerking en dat is De Stentor. Een woordvoerder van krantenboer Wegener is uitermate vriendelijk over dit initiatief, maar vraagt zich voorzichtig toch wel af hoe serieus het is. Laat die vraag nou toch ook direct bij mij zijn opgekomen…
Ik vraag mij af of de leden van de Kranra wel enig idee hebben wat er allemaal bij het maken van radio en televisieprogramma’s komt kijken. Neem bijvoorbeeld de kosten voor het maken van kwalitatief goede radio en televisieprogramma’s. Een clubje vrijwilligers, gedreven door de beste bedoelingen, maken geen kwalitatief goede en vooral interessante uitzendingen. Voor het maken van serieuze programma’s komt veel meer kijken. En daar hangt een fors prijskaartje aan. In de tijd waarin de subsidies in Epe lijken te imploderen, is dat op zijn zachtst gezegd nogal ambitieus. Bovendien lijkt het mij sterk dat een professionele uitgever met een omroep bestaande uit vrijwilligers in zee wil gaan.
Maar wat ik eigenlijk helemaal niet snap is, waarom wordt in deze tijd van moderne technologie nog gekeken naar techniek uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Kanra wil ‘groot’. Ze willen het liefst uitzenden binnen de drie gemeenten Hattem, Heerde en Epe. Als je dan echt groot wilt, moet je niet inzetten op etherverspreiding. Zet je uitzendingen op het Internet. Dan bereik je de hele wereld. Eén van de vaste bezoekers van geo.nl en ook van mijn weblog is bijvoorbeeld een oud-Epenaar, die nu in Brazilië woont. Via Internet houdt hij zich bijna dagelijks op de hoogte van het laatste Nederlandse en Eper nieuws en houdt hij een band met zijn voormalige woonplaats. Ik kan mij voorstellen dat hij ook naar de stream of podcast van de Eper omroep wil luisteren.
Het grote voordeel van de moderne media is dat de apparatuur waar je programma’s mee kunt maken in veel gevallen veel goedkoper is. Je hoeft geen dure zenders te hebben, bent niet afhankelijk van zendmachtigingen en de hele wereld ligt aan je voeten. En wellicht het belangrijkste voordeel: de uitzendingen kunnen vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week door iedereen met een Internetaansluiting worden beluisterd. Je hoeft als luisteraar niet meer op vaste tijden aan je toestel te hangen.
In een tijd waarin alles snel gaat en waarin mensen van hot naar her rennen om hun leven te organiseren, missen omroepen veel kijkers en luisteraars. Dat heeft men in Hilversum ondertussen al vrij goed in de gaten. Steeds meer programma’s zijn ook via het Internet te downloaden en dus op ieder willekeurig ander moment te bekijken en te beluisteren. Uitzending van het Journaal, Netwerk of 2 Vandaag gemist? De volgende dag kun je de uitzending per item terugkijken. Ideaal!
En voor de – overigens snel slinkende groep – mensen zonder breedband Internet kan een lokale zender uitkomst bieden. Over enkele jaren zal echter blijken dat er steeds minder luisteraars dit soort lokale uitzendingen uit de ether halen. Voor landelijke zenders blijft er zeker nog lange tijd plaats, maar juist de uitzendingen van lokale zenders zullen in mijn optiek van het Internet worden geplukt. Misschien is het daarom wel een goed idee om aansluiting te zoeken bij
Geo.nl. Dat is toch het centrum van Epe op Internet.
Ik vraag me af of de heren van de Kranra daarover hebben nagedacht. De wensen van deze commissie komen op mij over als een goed bedoeld, maar zeer stoffig initiatief uit de krochten van de vorige eeuw. Als je lokale omroep serieus wilt opzetten, zul je in deze tijd een enorme zak geld mee moeten nemen en kun je niet om de nieuwe media heen.
Andere artikelen over de lokale omroep
-
Radio 794
-
Gekibbel bij Radio 794