|
|
We vieren feest
op kosten van de gemeente onszelf...
Het nieuwe college is geïnstalleerd. Als ik de krant mag geloven, brandt de kritiek nu echt los. Helaas heeft de oppositie niets in de melk te brokkelen en zijn de burgers pas weer over vier jaar aan beurt, dus ligt in het gemeentehuis niemand daar wakker van. Maar toch...
En wat lees ik nou dan weer in De Stentor. Johan Wubben krijgt een afscheidsreceptie op 19 april. Daar is niets mis mee. Van iemand die zich lang voor de gemeente heeft ingezet - of je het met zijn beleid eens bent of niet doet dan niets ter zake - hoor je op een ordentelijke wijze afscheid te nemen. Maar onbegrijpelijk vind ik het dat er op een latere datum ook nog een afscheidsreceptie wordt gehouden voor Jan Willem Lagerweij. Ook van hem hoor je natuurlijk afscheid te nemen, maar mijn vraag is... Waarom worden deze recepties niet gecombineerd?
De ervaring leert dat op iedere willekeurige receptie binnen eenzelfde bedrijf of instelling altijd zo'n beetje dezelfde personen afkomen. Ik maak me sterk dat je bij het afscheid van deze ex-wethouders exact dezelfde koppen gaat zien. Als een gemeente toch een beetje serieus met het geld van de burger omgaat dan zorg je er toch voor dat je deze twee recepties combineert? Een beetje receptie kost al snel enkele duizenden euro's. Dat is dus snel verdiend.
Maar tja... volgens een rekensom in De Stentor wordt de burger opgezadeld met ruim zeven ton extra personeelskosten door de keuze voor het vierkoppige college en het bedanken van Wubben en Lagerweij. Ze zullen wel denken dat die paar duizend euro dan ook niet zoveel meer uitmaken. Boekhouden is toch niet het sterkste punt van dit college. Als ik lees dat Joop van Nuijs over de financiering van het collegeprogramma zegt "Het is geen dichtgetimmerd akkoord, daarom hoeft de financiële dekking ook niet precies rond te zijn" dan maak ik mij grote zorgen dat er weer diverse kasten op het gemeentehuis worden leeggemaakt om er lijken in op te bergen voor de volgende periode. En wij betalen uiteindelijk de rekening.
Ik wil de heren Wubben en Lagerweij heel hartelijk danken voor hun inspanningen voor de gemeente en wens ze veel succes in hun nieuwe functie van raadslid. Als notoire tegenstander van recepties kom ik niet naar het gemeentehuis. Ik beschouw het liever allemaal van een afstand en hef nu een glaasje appelsap: Proost!
© Harold Makaske 14 april 20062199 -
Hoofdstuk: 10. Epe
|