Geloof nooit de topmannen (m/v) van grote bedrijven

Fortis: "Niks aan de hand!"

Terwijl half financieel Europa en België vergaderen over Fortis, moet ik terugdenken aan een werkbezoek aan de top van DAF.

Met de financiële en economische mensen van de VVD-Tweede Kamerfractie waren we medio jaren negentig op bezoek bij de top van vrachtautobouwer DAF in hun kantoor aan het Voorhout in Den Haag. We kregen een presentatie met prachtige cijfers over de productie en financiële toestand van het bedrijf voorgeschoteld. Het bedrijf zou lopen als een zonnetje. Er waren grote plannen voor nieuwe trucks en daarvoor vroegen ze ons te ondersteunen bij hun aanvraag voor een ontwikkelingssubsidie. We gingen de deur uit met het idee gesproken te hebben met de top van een florerend kroonjuweel van de Nederlandse economie.

Een paar maanden later vielen we in de Kamer van onze stoel toen de topman van DAF het einde der tijden van het bedrijf aankondigde. Het ging toch fantastisch? We voelden ons fors belazerd, want dit was natuurlijk bekend tijdens het gesprek. Natuurlijk hadden ze ons niet hoeven te melden dat het zo beroerd ging, maar florisante cijfers presenteren terwijl de rand van afgrond in zicht is, is het andere uiterste.

Deze anekdote houd ik altijd in het achterhoofd als ik weer eens een topman zie verkondigen dat het 'als een dolle' gaat met het bedrijf en dat niemand zich dus zorgen hoeft te maken. Hoorden we dat vrijdag ook niet uit de mond van de Fortis topman?

© Harold Makaske 28 september 20081448 - Hoofdstuk: 5. Losse gedachten