principiële keuze...
Ik heb niet zoveel met de waterschapsverkiezingen. En ik bevind me daarbij in goed gezelschap van zo´n beetje de rest van Nederland, want die verkiezingen leven helemaal niet. Er worden miljoenen uitgegeven aan de campagne om mensen te laten stemmen en we zullen binnenkort weten wat dat heeft opgeleverd. De opkomst bij de twee verkiezingsavonden van het Waterschap Veluwe in Apeldoorn en Harderwijk zijn hopelijk voor het waterschap niet maatgevend.
Vrijdag kregen we de stembiljetten voor de waterschapsverkiezingen in huis. En wat blijkt? Het stemmen gaat niet anoniem bij deze verkiezingen. Het biljet heeft een nummer en dat moet corresponderen met je geboortejaar. En zo zou achterhaald kunnen worden wat je hebt gestemd. Natuurlijk gaat dit in de praktijk niet gebeuren, maar het gaat mij om het principe. Verkiezingen dienen volledig anoniem te zijn. De staat of wie dan ook moet later nooit kunnen achterhalen wat iemand heeft gestemd. Alleen dan kun je spreken van echte democratie!
Mocht je toch gaan stemmen, denk dan aan de kandidaten uit onze eigen gemeente. Want bij de waterschapsverkiezingen geldt wat mij betreft: EIGEN WATER EERST!
Jan Aalbers van
Water Natuurlijk
Gradus van Eek van
Veluws Water
Joke Dalhuisen van
Vereniging Kleine Kernen