Open dat koninklijk huis archief

alle staatszaken openbaar...



Het is bizar dat een overheidsinstelling - iets anders kun je het koninklijk huis toch niet noemen? - een archief heeft dat gesloten is.

Het wordt tijd voor een duidelijke regeling waarbij de koningin niet meer bepaalt wie wat wanneer mag inzien. Haar privézaken bergt ze maar op in een persoonlijke kluis in Noordeinde. De staatszaken moeten echter worden beheerd door een onafhankelijke archiefdienst (b.v. het Rijksarchief). Dan hoeven de Kamerleden ook niet meer te slijmen. Als het om het koninklijk huis gaat, gaan 'onze' volksvertegenwoordigers zelfs diep in het stof liggen mocht dat nodig zijn.

Natuurlijk is het nog beter om de hele oranje familie rust te geven en ze bij te zetten in de gallerij van figuren die een rol hebben gespeeld in de Nederlandse historie. Leve de republiek!

© Harold Makaske 18 augustus 20052350 - Hoofdstuk: 5. Losse gedachten