Ik mag blijven...
Gisteravond was de Nationale Inburgering Test op televisie. Een bizarre test met een onthutsende uitslag. Je moet wel
erg weinig geen algemene ontwikkeling hebben om bij die test geen voldoende te halen.
Zelf ging ik met drie vragen de mist in. Twee vragen over baby's waar ik als ervaringsondeskundige uiteraard niets van weet (wanneer moet je naar het consultatiebureau als je zwanger bent? En nog een andere die ik van ellende direct ben vergeten). En... - dat is echt stom - de vraag waar nootmuskaat vandaan komt. Laat mijn gastheren en -vrouwen het maar niet horen... Dat komt natuurlijk uit Indonesië en niet uit de Antillen (maar wat dat in vredesnaam met de inburgering in Nederland te maken heeft, is mij wel een raadsel).
Er zaten wel enkele ingewikkelde vragen bij. Hoe moet je frituurolie weggooien? En wat moet je doen met een kapotte TL-lamp? De laatste vraag was een regelrechte instinker. Daar werd gevraagd wat iemand
moet doen - terwijl hij het daar niet mee eens is - als hij is veroordeeld voor een gevangenisstraf van één jaar. In beroep gaan of zijn straf uitzitten. Het venijn zit in het moeten... In beroep gaan
mag hij. Zijn straf uitzitten
moet hij. Dat veel mensen daar intrapten, kan ik mij voorstellen. Ik twijfelde ook even, maar koos voor het veilige antwoord.
In de studio waren alle groepen gezakt. Zelfs de best scorende bekende Nederlander kwam niet tot een 5.5. Een bizarre en beschamende vertoning.
Gelukkig waren mijn drie vauten goet voor een dikke 8. Ik mag dus blijven.
Voor wie het ook allemaal nog eens wil bekijken: klik
hier.