We hebben een opstapper

Stoelendans in Den Haag...

De VVD heeft weer eens een intern probleem. De verkiezingsuitslag is voor Jozias van Aartsen reden om op te stappen als politieke aanvoerder. Iedereen met een beetje kennis van politiek en politiek gevoel weet dat een meerkoppig monster niet werkt in de politiek. En de VVD leek onderhand een schizofreen politiek gedrocht. Met Zalm als politiek leider, de zelfbenoemde politieke aanvoerder Van Aartsen en Wiegel toeterend vanuit Drenthe vraag je als partij om grote problemen.

Van Aartsen is dus weg. Ik moet terugdenken aan Elco Brinkman. Hij was de gedoodverfde opvolger van Lubbers. De parallel is duidelijk: ook voor hem was de route naar de verkiezingen net even te lang.

De verschillen zijn er ook. Liet Lubbers Brinkman voor de verkiezingen vallen, Van Aartsen groef zijn eigen graf door oppermummie Wiegel af te stoffen en uit zijn hunebed te halen. Met de bestuurlijke ervaring van Van Aartsen zou hij toch moeten weten dat je politieke lijken zolang mogelijk in de kast moet laten?

Het politieke lijk laat overigens net met een persverklaring weten dat hij niet meer terugkeert in de landelijke politiek. Met zo'n erelid heb je geen oppositie buiten de partij nodig...

Ik ben benieuwd wie de kar wèl durft te gaan trekken bij de VVD. Wie voelt zich geroepen om wellicht tussenpaus te worden en de klappen bij de komende Kamerverkiezingen in incasseren? Het wordt een interessante stoelendans in Den Haag. Mark Rutte en Henk Kamp zullen met de billenbloot moeten of ze de partij nou echt niet willen leiden. Hebben zij zin in een valse start met een verkiezingsnederlaag in 2007?

Het lijkt mij verstandig nu direct orde op zaken te stellen en niet te kiezen voor een tussenpaus en wellicht een strategie te kiezen waarbij de VVD na de komende Kamerverkiezingen in de Kamer oppositie gaat voeren om zo de wonden te likken en vooral in alle rust nieuwe mensen op te leiden. Als grootste oppositiepartij kun je alleen maar winnen.

Maar dan rest nog de vraag wie de fractie gaat leiden en wie gaat dus de resterende grote en zeer ondankbare debatten in de Kamer gaat voeren in de arena met een PvdA en SP in winning mood? Het lijkt mij een zeer domme zet als ze de ijskoude, berekenende, egocentrische en mijlen ver van de echte maatschappij staande vice-fractievoorzitter Bibi de Vries met die taak belasten...

© Harold Makaske 8 maart 20062043 - Hoofdstuk: 5. Losse gedachten