stamcelbehandeling in Turkije...
Vanavond besteedde NOVA aandacht aan een bedrijf, dat mensen met een herseninfarct hoop geeft op herstel door stamcellen te implanteren in de hersenen.
Stuitend was het optreden van directeur Dr. C.H. Kleinbloesem van het bedrijf Cells4Health. Hij beschouwt zich als een pionier en vechter op het eerste front. Dat het smakeloos over de ruggen van wanhopige patiënten gebeurd, maakt hem natuurlijk nog veel nobeler. Hoewel hij geen arts is, draaide hij zich voor de camera zo in allerlei bochten dat we moesten begrijpen dat hij eigenlijk wel een arts was 'maar dan niet in de traditionele zin van het woord'. Nee charlatan... je bent gewoon een gepromoveerde pillendraaier. Dat is heel wat anders dan een arts!
Kleinbloessem geeft in de reportage doodleuk toe dat hij geen idee heeft wat het langetermijn effect is van de behandeling, maar dat is ook niet zo relevant. Als zijn
patiënten klanten zijn kassa willen laten rinkelen zegt hij zonder schroom "Wie zijn wij dan om te zeggen nee?!?" Een meer stompzinnige redenering heb ik nog nooit gehoord. Zo kun je met een glad verkoopverhaal die hoopzoekende mensen ook tegen forse betaling gras laten eten. Wellicht is dat nog beter want de bijwerkingen zijn minder risicovol.
De inspectie voor de volksgezondheid is een onderzoek gestart. Op basis van deze documentaire, waaruit klip en klaar bleek dat de zes gevolgde patiënten absoluut geen baat hadden bij deze behandeling (één was er zelfs door epileptische aanvallen op achteruit gegaan en het bleek dat Cells4Health niet heeft gewezen op die risico's van het boren van een gat in je hersenen), lijkt het mij evident: sluiten die tent en in de gevangenis met deze pillendraaier!
Voor wie het item (nog) eens wel bekijken:
kijk en huiver hier