Interessante passage

in het rapport van de REA

Vorige week schreef ik over het rapport van de Raad van Economische Adviseurs van de Tweede Kamer waarin ze becijferden dat het aantal ambtenaren weer is toegenomen.

In dit rapport staan een paar interessante passages over het doorgeslagen managementgeneuzel in onze maatschappij. Neem deze...

"Overal lijkt het alsof de processen aansturende manager de macht heeft overgenomen ten koste van de vakbekwame (semi-)ambtenaar. De keerzijde van deze ontwikkeling is de verheffing en dominantie van het management. De veronderstelling lijkt te zijn alsof het niet uitmaakt wat gemanaged wordt: een bankfiliaal, HBO-instelling, kauwgomfabriek of ziekenhuis. Overal worden dezelfde inhoudsloze managementprincipes toegepast. Met de mond wordt empowerment van onderop beleden, maar in de praktijk is veel vaker sprake van dwingende aansturing van bovenaf.

Dezelfde mantra duikt bijna overal op: efficiënte aansturing en inrichting van processen, meten van en afrekenen op prestaties, plannen vooraf en verantwoorden achteraf, enzovoort. De werknemer is in deze filosofie een productiefactor die in het gareel wordt gehouden met behulp van human resource management. Maar zoals de Canadese managementgoeroe Henry Mintzberg terecht heeft gezegd: «I am a human being, not a human resource.»"

© Harold Makaske 31 januari 20071707 - Hoofdstuk: 5. Losse gedachten