Live Earth Alert

een hypocriete marketingshow...

Nog twee nachtjes slapen en dan wordt er wereldwijd ruim 20 uur muziek gemaakt door meer dan 100 artiesten (in Nederland gesponsord door NUON, bekend van het voornemen om CO2 uitbrakende kolencentrales te bouwen). Ik ben een groot muziekliefhebber dus wat mij betreft gaat iedereen vooral zijn gang, maar gelet op het doel is dit wel een onvoorstelbare hypocriete marketingshow.

Ging het bij Live Aid om iets concreets: inzamelen van geld om hulp te bieden in Afrika. Nu gaat het nergens over. Ja... we moeten ons gedrag veranderen om het broeikaseffect te stoppen. Maar denken de organisatoren werkelijk dat deze concerten een gedragsverandering teweeg brengen? Hoe naef kun je zijn?

En dan de muziek gebruiken als middel om dit aan de orde stellen. Hoeveel boter kunnen de milieuroepers op hun hoofd hebben. Om onduidelijke redenen wordt er nooit geschreven over de milieubelasting van de muzieksector. Waarom lees je nooit over de ronkende generatoren achter de podia die de licht- en geluidsinstallaties aan de praat moeten houden? Popartiesten vliegen de wereld over van concert naar concert en van studio naar studio. Karavanen met vrachtauto's dampen zich over de continenten om hun spullen van stadion naar stadion te transporteren. En niemand zegt er iets van. Het volk wil brood en spelen.

Ik ben benieuwd hoeveel CO2 komende zaterdag de lucht in gaat. De organisatoren verwachten verwachten twee en een half miljard televisie kijkers. Artiesten en hun crews vliegen af en aan om hun kunstje te doen. Journalisten en verslaggevers reizen de wereld over om de concerten te verslaan. De Nederlandse televisie heeft bij alle podia eigen reporters. Het komt blijkbaar in niemand op dat het commentaar ook vanuit een studio in Hilversum is te leveren.

Wereldleiders staan de dringen om hun zorg uit te spreken. In Nederland zullen hypocriete artiesten als Opel Vectra GTS 2.8 V6 Turbo Ali B ons vertellen dat het toch echt anders moet. Voor het goede doel wordt niet gelet op principieel gedrag. De milieumarketing draait op volle toeren.

Natuurlijk weten de groene NIMA-types zelf ook heel goed dat er geen bal verandert door deze concerten. De organisatoren en iedereen op het podium hebben hun ego boost en marketingmoment weer gehad en er is een mooie cent aan verdiend door jan en alleman. En de wereldbevolking? Zondag downloaden we de filmpjes van de optredens op YouTube. Maandag zijn we de preken van de wereldleiders alweer vergeten als we in de auto stappen. En dinsdag verschijnen waarschijnlijk de eerste cd's en dvd's van de concerten. Kortom: het gewone leven gaat weer door.

Zolang je op televisie jezelf door plastisch chirurgen kunt laten verbouwen, zolang de introductie van een veredelde mobiele telefoon en een breinloze dochter van een hotel magnaat het nieuws domineren en zolang reclamemakers serieus denken dat je meer haarspray verkoopt als je het uitbrengt als 'Jane Fonda limited edition'... zolang is deze wereld gedoemd om naar de bliksem te gaan.

Dus geniet van aanstaande zaterdag: the show must go on!

Update
Geenstijl.nl kraakt ook een kritische noot en heeft een interessante rekensom.

Harold Makaske 5 juli 20071639 - Hoofdstuk: 5. Losse gedachten