Goed nieuws

over de CO2 uitstoot

Herinner jij je Live Earth Alert nog? Dat was zo´n groot popconcert op veel continenten waar de artiesten in rijen limousines kwamen voorrijden om 24 uur lang muziek te maken en CO2 uit te stoten om jou en mij te vertellen dat wij iets moeten doen aan onze CO2 uitstoot. Ja... nu weet je het weer.

Afijn, we zijn een paar weken verder en het effect van de concerten blijkt een beetje tegen te vallen. Twee mooie voorbeelden in het nieuws vandaag.

Zo blijken vakantiegangers zich niet zo te interesseren voor het broeikaseffect. Die groep peinst er niet over een paar euro extra te betalen om de CO2 uitstoot van het vliegen te compenseren. Logisch toch? Doe ik toch ook niet als ik voor 299 euro acht dagen all inclusive kroketten mag vreten in Turkije.

En ook van een andere groep kan ik heel goed begrijpen. De Natuurwinkels en Ekoplaza denken er niet over om hun koel- en vrieskasten af te sluiten. Wat nou 30% minder CO2 emissie? Wat nou lagere energierekening? Economisch gewin is uiteraard belangrijker dan het milieu. "Energiebesparing is natuurlijk sympathiek, maar als consumenten daardoor minder producten uit het schap pakken, is dat nadelig voor de winkelier", aldus Marc Koetsier van de Natuurwinkels. Zijn collega Kamphuys van Ecoplaza zegt hetzelfde: "Het milieuvoordeel is evident, en ook de kostenbesparingen op je energierekening zijn aanzienlijk. Maar ik durf het niet aan vanwege het omzetverlies." Ook logisch... de maatregelen gelden toch niet voor de natuur- en milieubeweging zelf? Nee sukkeltjes dat wij zijn... WIJ worden geacht ons gedrag aan te passen.

Conclusie: Après nous le déluge!!!!!!

Dus leg een opblaasboot met proviand voor een paar weken in de schuur en draag vanaf nu permanent een reddingsvest... de zee komt eraan!

Bronnen:


Artikel Distrifood 16 juli 2007:
AMSTERDAM - De Natuurwinkels en Ekoplaza weigeren, na herhaaldelijke oproepen van Nederlandse milieudiensten, de koel- en vriesvakken in de vestigingen af te dekken. De ecologische formules stellen dat in dit geval het economische gewin zwaarder weegt dan energiebesparing.

De biosupermarktketens negeren volgens De Volkskrant al drie jaar de oproep van de Milieudiensten van Amsterdam en Rijnmond om de koelingen af te dekken, waarmee de CO2-uitstoot 30 procent lager kan uitvallen.

30 procent besparen
De Raad van State bepaalt half september of een deur voor het koelvak verplicht wordt. Ketens als Jan Linders en Deen zijn op vrijwillige basis al begonnen met het afdekken van de koelingen. De Natuurwinkels zijn echter afhoudend. 'Je zou denken dat aan ecologische supermarkten goed uit te leggen is dat energiebesparingen van 30 procent goed zijn, maar ze blijven weigeren om de koelvakken van deuren te voorzien', zegt Patrick Teunissen van de Milieudienst Amsterdam.

Nadelig
'Deuren of platen voor het koelvak remmen de verkoop', reageert formulemanager Marc Koetsier van de Natuurwinkels. 'Energiebesparing is natuurlijk sympathiek, maar als consumenten daardoor minder producten uit het schap pakken, is dat nadelig voor de winkelier.'

Omloopsnelheid daalt
Initiator Jos Kamphuys van Ekoplaza ziet evenmin brood in afgedekte koelingen. 'Het milieuvoordeel is evident, en ook de kostenbesparingen op je energierekening zijn aanzienlijk. Maar ik durf het niet aan vanwege het omzetverlies', aldus Kamphuys, die stelt dat een test in één van de winkels zijn gelijk bewijst. 'Ik heb in het verleden in één van mijn goedlopende winkels geëxperimenteerd met een dicht schap. Het was niet vol te houden. De omloopsnelheid van producten in dat ene schap daalde aanzienlijk.'

© Harold Makaske 16 juli 20071631 - Hoofdstuk: 5. Losse gedachten