Zet bouwplannen maar in de ijskast...
Uitte ik onlangs
al mijn zorgen dat de natuurmaffia de pijlen heeft gericht op de bouwplannen op ´t Slath, vandaag brengt De Stentor nieuws onder de suggestieve kop "Das wel degelijk rondom ´t Slath". Wat is er aan de hand?
Is er ooit een das gezien op de potentiële bouwgronden? Nee. Een Eper natuuractivist op zijn knieën - zonder twijfel zoekend naar een strilhaaramoebe of een kudde pantoffeldiertjes (die speciale soort met roze strikjes) - heeft een paar "dassenharen op prikkeldraad ontdekt".
En ohhh... er is ook een uil gezien. Een heuse bosuil. Herinnert u zich dit nog?

Een nest met jongen in het Beekpark naast de kerk midden in het dorp.
Natuurlijk is het belangrijk dat er rekening wordt gehouden met natuur en milieu. Ik ben de laatste om dat te ontkennen, maar we moeten wel met beide benen op de grond blijven staan. Dit soort gezochte flauwekul zou moeten rechtvaardigen dat de gemeente op kosten van de gemeenschap een peperduur onderzoek moet starten naar de natuur- en milieuwaarde van het gebied. Wat mij betreft hoeft dat absoluut niet.
Maar ja... de gemeente zal wel moeten, want als ze onvoldoende onderzoek doet, haalt ze bakzeil bij de Raad van State en belanden alle bouwplannen voor lange tijd onder in de la naast de plannen voor woonwijk De Klaarbeek. En zo zie je maar hoe een paar dassenharen een gemeenschap gijzelen en op kosten jagen.
De Stentor meldde vorige week dat een schilpad eieren heeft gelegd in de Vegtelarij. Ik stel voor om dat wildpark direct af te breken en terug te geven aan de natuur. Laten we beginnen aan de Troelstrastraat. Wedden dat de dassen er binnen de kortste keren een burcht gaan bouwen?