Struisvogel oplossingen in het onderwijs

Hoe plakken en knippen we de kinderen naar de middelbare school?

Dat het niet goed gaat met het onderwijs in Nederland is onderhand wel duidelijk. Maar ik blijf me verbazen over de oplossingen die worden bedacht om het tij te keren.

De aansluiting tussen basis- en middelbaar onderwijs moet beter. En wat wordt er bedacht? De Citotoets wordt twee maanden later afgenomen, want dan zijn de leerlingen dichterbij hun "eindniveau". En er komt een elektronisch leerlingendossier waar het niveau van het kind wordt vastgelegd.

Zou iemand nou serieus geloven dat hiermee het niveau omhoog gaat en de aansluiting met het middelbaar onderwijs wordt verbeterd? Je kunt alles in een computer of dossier willen stoppen, maar dát verbetert het niveau van het kind niet. En je gaat mij toch niet vertellen dat kinderen in de laatste twee maanden van hun acht jaar basisonderwijs ineens wél op niveau komen? Kortom: struisvogelbeleid.

Misschien is het een idee om het niveau van het onderwijs drastisch aan te pakken. School moet niet alleen maar sociaal en leuk zijn. School is om te leren. Laat ze in het onderwijs stoppen met alle organisatorische onzin en gewoon weer goed les gaan geven.

Update:
Op Radio 1 hoorde ik een meneer van een of andere onderwijsorganisatie klagen dat leerlingen heel wat voor hun kiezen krijgen als ze van de basisschool naar de middelbare school gaan. Zo krijgen ze ineens allemaal nieuwe vakken en hebben ze les van verschillende leraren.

Ja en? In wat voor maatschappij zijn we terechtgekomen? Dat is al sinds jaar en dag de praktijk. Nu hebben kinderen het ineens moeilijk en doen een stel beleidsmakers voorkomen alsof ze daar bijna psychische trauma´s van oplopen? Waar zijn de oer Hollandsche jongens en meisjes van stavast gebleven? Wat een treurige en decadente watjesmaatschappij wordt hier gecreëerd.

Bron:
null

© Harold Makaske 9 juni 2009961 - Hoofdstuk: 5. Losse gedachten