Hoezo hype?

In het grote NOS lijsttrekkersdebat werd net bekendgemaakt dat Twitter hét medium is op internet waar de kiezers en politici debatteren. Maar is dat wel zo?

Er zijn maar liefst ruim 1 miljoen berichten over politiek op Twitter geplaatst tijdens deze campagne. Toe maar... Dat lijkt indrukwekkend. Maar wat blijkt als de rest van de statistieken volgen? Die berichten zijn door honderdvijftigduizend mensen geplaatst. Ook dat lijkt indrukwekkend, maar honderdvijftigduizend mensen kunnen nog geen drie zetels in de Tweede Kamer kiezen.

Er wordt dus een fenomeen gepresenteerd als een enorm succes, maar de journalist vergeet de cijfers in perspectief te plaatsen. Twitter wordt bejubeld door de journalistiek, maar men moet zich eens afvragen hoe representatief het gebruik van dat medium eigenlijk is. Het lijkt erop dat het vooral een medium is om vervolgens in de reguliere journalistiek te komen, want de kiezers bereik je er amper mee.

© Harold Makaske 8 juni 20101052 - Hoofdstuk: 5. Losse gedachten