Administratieve lasten en afvalstromen

Het einde is nu echt in zicht *kuch* ...

Daags nadat het kabinet zegt zoveel ernst te maken met de administratieve lasten dat de burgers en bedrijven daar volgend jaar al duidelijk iets van gaan merken, valt bij mij een brief van de staatssecretaris van VROM op de mat.

“Vanaf 1 januari 2006 geldt een nieuw besluit dat de milieubelasting van verpakkingen moet helpen beperken: het Besluit beheer verpakkingen en papier en karton (verpakkingenbesluit). … Voor bedrijven betekent dit dat ze nu verantwoordelijk zijn voor de preventie, inzameling en recycling van ál het verpakkingsafval van producten die zij op de markt brengen. Voor bedrijven waarvan verpakkingen worden afgedankt door huishoudens betekent dit dat zij nu moeten betalen voor het ophalen en recyclen van dat verpakkingsafval. Daarnaast moeten bedrijven opgeven hoeveel verpakkingen zij gebruiken en rapporteren over hoe ze aan hun verplichtingen voldoen. En dan in vette letters: Volgens mijn informatie moet uw onderneming ook voldoen aan bovenstaande verplichting.”

Tja… daar ben je mooi klaar mee als handelaar in veredeld oud papier. Betekent dit dat ik moet gaan betalen voor die paar boeken die ik meegeef in een plastic zakje of – als ik boeken opstuur – het papiertje waarin ik ze inpak? Daarover moet ik met mijn megastore gaan rapporteren aan VROM vóór 31 maart a.s. want als ik dat niet doe, ben ik strafbaar.

Ik moet een meldingsformulier met vier pagina's met vragen invullen. Daaronder de volgende:

- Op welke wijze draagt u zorg voor de gescheiden inname of de inname en nascheiding van de door u aan een ander ter beschikking gestelde verpakkingen (Artikel 2, eerste lid, van het besluit)?
Antwoord: ik ga vanaf nu bij al mijn klanten thuis kijken of ze het papier wel aan Stilema - de locale recyclingsmensen - meegeven.

- U dient aan te geven hoe de kosten voor de inname en nascheiding voor huishoudelijk verpakkingsafval worden gedragen. Indien u niet zelf de inzameling en nascheiding uitvoert, dient u aan te geven welke afspraken er met gemeenten of andere inzamelaars zijn gemaakt om de kosten voor de inname en nascheiding voor verpakkingsafval uit huishoudens te vergoeden (Artikel 2, tweede lid, van het besluit).
Antwoord: gelukkig is de vorming van het college van B en W nog niet afgerond dus misschien kan ik nog een regeling treffen met de gemeente over het verpakkingsafval dat ik vanuit mijn mega-store de maatschappij instuur.

- Op welke wijze zal de verwerking van verpakkingsafval plaatsvinden (Artikel 4 van het Besluit)?
Antwoord: Dat moet ik informeren bij Stilema die namens mij iedere veertien dagen mannen de straat op sturen om hun rug te vertillen aan de verpakkingsstroom waarmee ik de maatschappij opzadel.

- Welke specifieke maatregelen zult u nemen teneinde te bevorderen dat de gewichtshoeveelheid en de schadelijkheid voor het milieu van uw verpakkingen en papier en karton vermindert (Artikel 3 van het Besluit)?
Antwoord: ik ga er persoonlijk zorg voor dragen dat ik vanaf heden alleen nog maar dunne boekjes verkoop, zodat ik ook minder inpakpapier - bruin recycled - hoef te gebruiken.

- Op welke wijze wilt u de gegevens ten behoeve van de jaarlijkse rapportage van de resultaten gaan verkrijgen en op welke wijze registreert u deze gegevens? Hoe gaat u controleren of de verkregen gegevens (bij u en bij derden) een betrouwbaar beeld van de werkelijkheid geven (Artikel 7 van het Besluit)?
Antwoord: zoals ik eerder aangaf, ga ik vanaf heden persoonlijk bij al mijn klanten kijken of ze het inpakpapier meegeven aan Stilema. Ik zal een automatiseringssysteem laten ontwerpen waarmee ik geheel automatisch een jaarlijkse rapportage kan produceren waarin duidelijk staat aangegeven hoeveel meter inpakpapier mijn multishop heeft gebruikt. Het zal daarbij gaan om een precisiemonitoring, want iedere centimeter telt. Een indicatie: de winkel bestaat nu bijna 4 jaar en de eerste rol inpakpapier is voor minder dan de helft opgebruikt.

Ik krijg het advies om contact op te nemen met het Hoofdbedrijfschap Detailhandel om te bezien hoe ik aan de eisen van de wet kan voldoen. Ja, ja… het kabinet doet er echt alles aan om de administratieve lasten voor het bedrijfsleven tot het minimale te beperken.

Nou meneer de staatssecretaris ik ga vast koffiezetten voor als de VROM inspectie langskomt. Dan zal ik de heren mijn rol inpakpapier en de hanger met 25 biologisch afbreekbare plastic tasjes (zonder milieuvervuilende opdruk) laten zien.

En die envelop die om uw brief zat meneer de staatssecretaris... wilt u dat ik die naar u terugstuur of kan ik die meegeven aan uw mensen als de inspectie hier komt koffiedrinken??? Een gratis tip: het zou erg veel afval schelen als u stopt met dergelijke brieven rond te sturen.

Oh ja nog een belangrijke oproep!!! Zouden de mensen die digitale foto’s van mij ontvangen – mijn andere tak van sport – deze niet in de prullenbak van Windows willen stoppen, want anders krijg ik daar ook weer gelazer mee…

© Harold Makaske 21 maart 20062098 - Hoofdstuk: 6. Antiquariaat