Weerzinwekkende lijkenpikkerij

door ex-nieuwslezer Joop van Zijl...

Wie regelmatig op Discovery Channel de reclameblokken volgt, komt momenteel een spot tegen waarin de video- en dvdserie De Tweede Wereldoorlog in woord en beeld wordt aangeprezen. Op zich is er weinig mis met de spot, maar halverwege verschijnt de commentator van de serie Joop van Zijl, bekend als gerespecteerd nieuwslezer, in beeld. Hij spreekt de misselijkmakende zin uit: "Uit respect voor de slachtoffers en de nabestaanden is het onze plicht dat de beelden bewaard blijven."

GATVERDAMME... Het is inderdaad onze plicht om de slachtoffers en nabestaanden een plaats in de geschiedenis te geven, maar dat is niet het argument om een puur commerciële commerciële video- en dvdreeks van het vertrouwenwekkende telemarketingbedrijf annex uitgeverij House of Knowledge - "als u binnen tien minuten belt, krijgt u er ook nog de volgende vier speelfilms gratis bij" - aan de man te brengen. Hoe een onkreukbare nieuwslezer zijn ziel en zaligheid én vooral zijn reputatie verkoopt aan de commercie.

© Harold Makaske 15 april 20061858 - Hoofdstuk: 5. Losse gedachten