De BKR

Van staatskunstenaar tot prostituee...

Vanavond in Netwerk... een item over de afwikkeling van de BKR. In de jaren zeventig en begin tachtig kende die regeling om kunstenaars te ondersteunen haar hoogtepunt. Nu staan er nog depots vol met kunst en de gemeenten willen daar vanaf.

Aan het woord een kunstenaar die de BKR een gouden regeling vond. Waarom? Omdat hij zo'n beetje onbeperkt zijn werk kon slijten aan de gemeente Arnhem. Die kochten het werk op voor meer geld dan hij er voor vroeg. Zo kon het gebeuren dat hij in ruil voor een auto vol etsen 84.000 gulden mee naar huis kon nemen. Hij lachtte zich rot... ook al omdat hij eigenlijk helemaal niet achter al zijn werk stond. Dat hoefde ook niet, want "ze kochten het toch". Op een gegeven moment reed de 'arme' kunstenaar in een Landrover, had hij een tweede huis en kon hij zijn atelier kopen. En dat alles op kosten van de belastingbetaler.

Vandaag de dag liggen de depots in enkele gemeenten nog steeds overvol met staatskunst en worden ze opgeruimd omdat de opslag handen vol geld kost. In plaats van de werken te veilen voor of te schenken aan het goede goed doel, mogen mogen de kunstenaars hun werk weer ophalen... voor niets. Zij mogen het opnieuw verkopen.

En zo transformeren deze staatskunstenaars tot prostituees... ze hebben het, ze verkopen het... en ze hebben het opnieuw...

Een leuke reportage: KLIK HIER voor meer informatie (Neem vooral de moeite om de reportage te bekijken).

© Harold Makaske 9 juni 20042263 - Hoofdstuk: 5. Losse gedachten