De idioterie van de commercie

koop een hogedrukgebied...

Ik weet niet meer wie het ooit heeft geschreven, maar er is ergens een goede analyse over de relatie tussen geld, wetenschap, connecties en het bekend worden als wetenschapper. Ook in de wetenschap is er zoiets als ´mode´ en meedeinen op de golven van hetgeen graag wordt gehoord. In de documentaire over het broeikaseffect waar ik deze week naar verwees, wordt dat mechanisme ook mooi uiteengezet.

Voor de moderne wetenschappers is niets gek genoeg om zich te prostitueren voor geld. In de zucht naar fondsen hebben meteorologen bedacht om de namen van hoge en lage drukgebieden te gaan verkopen. Een soeparomafabrikant heeft de twijfelachtige eer om als eerste haar naam te geven aan een hoge drukgebied boven Duitsland. Nu maar hopen dat als de regen naar soep gaat smaken er geen vermicelli en balletjes mee naar beneden komen. Hoe ver gaat deze idioterie van commercialisering door? Er gaat echt iets helemaal verkeerd in deze wereld.

Bron (De Stentor van vandaag)

Harold Makaske 12 maart 2007 - Hoofdstuk: 5. Losse gedachten